Wednesday, January 9, 2008

Accounts of Non-Profit Organizations – Bahagian 1

Topic yang akan disampaikan pada hari ini ialah mengenai Perakaunan atas Organisasi Bukan Untung ( Accounts of Non-Profit Organizations). Sebelum anda terus membaca, anda perlu bertanya: apa itu organisasi bukan untung?

Organisasi secara kasarnya boleh dibahagikan kepada dua kumpulan. Satunya ialah oeganisasi berorentasi untung seperti perniagan tunggal, perkongsian dan syarikat. Lagi satunya ialah organisasi bukan berorentasi untung seperti persatuan, kelab, kesatuan dan lain-lain.

Secara kasarnya, perkaunan untuk dua kumpulan ini tidak ada banyak perbezaan. Perbezaannya hanya tumpu kepada Terms dan Format sahaja. Berikut ialah perbezaan-perbezaan yang perlu diingati:

Perbezaan 1: Akaun Perdagangan dan Untung Rugi (Trading and Profit and Loss Account) – Akaun Pendapatan dan Perbelanjaan (Income and Expenditure Account)

Perbezaan 2: Untung Bersih (Net Profit) – Lebihan Pendapatan atas Perbelanjaan (Surplus of Income over Expenditure).

Perbezaan 3: Rugi Bersih (Net Loss) – Lebihan Perbelanjaan atas Pendapatan( Excess of Expenditure over Income).

Perbezaan 4: Menggantikan Akaun Modal (Capital Account) dalam organisasi berorentasi untung kepada Dana Terkumpul (Accumulated Fund).

Selain itu, anda juga perlu mengetahui organisasi bukan untung perlu melaporkan ringkasan buku tunai yang dikenali sebagai Akaun Penerimaan dan Pembayaran (Receipts and Payments Account).

Secara kesimpulan, kebanyakan perbezaan hanya tertumpu kepada terms, tetapi konsepnya masih sama. Sebagai contoh: konsep pendapatan (Income) masih sama iaitu Debit Debtors/Cash/Bank, Credit Income. Lagi satu perbezaan ialah Format tetapi Kunci kira-kira (Balance Sheet) secara kasarnya sama.

Dalam bahagian 2, saya akan menyentuh tentang Format Akaun Akhir (Final Account) bagi organisasi bukan untung.

10-01-2008

No comments: